Nieśmiałość niejedno ma imię

Dziś kilka słów chcę poświęcić nam wszystkim – bo przecież każdy w niektórych sytuacjach przejawia mniejszą lub większą nieśmiałość, prawda?

Czego byś spróbował, gdybyś się niczego nie bał? W Międzynarodowym Dniu Osób Nieśmiałych i Dniu Ukrytej Miłości 6 ćwiczeń i propozycji, które wskażą co robić, aby nieśmiałość była Twoim wyborem, a nie wyrokiem.

Artykuł powstał m.in. na podstawie Philip G. Zimbardo, „Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić?PWN, Warszawa 2000.

1. Zamiast myśleć i mówić „Jestem nieśmiały”, warto zacząć myśleć i mówić o sobie w bardziej konkretnych kategoriach.

Często jesteśmy nieśmiali tylko w jednej lub dwóch sytuacjach, a mimo to myślimy i mówimy o sobie „nieśmiali”. Opisuj konkretne sytuacje i konkretne reakcje. Mów: „Denerwuję się, gdy muszę mówić do grupy ludzi”, lub „Na prywatkach czuję się nie na miejscu i jest mi słabo”, lub „Jestem niespokojny w obecności dyrektora naszej firmy” lub nawet jeszcze bardziej konkretnie: „Wali mi serce i ściska mnie w żołądku, gdy wiem, że jakaś dziewczyna przygląda mi się badawczo”. Sporządź jak najpełniejszą listę takich reakcji typowych dla pewnej sytuacji. Następnie zastanów się, co możesz zrobić, żeby kontrolować i zmieniać te reakcje. Na przykład: jeżeli drżą Ci ręce, gdy rozmawiasz z dziewczyną, spleć je, połóż na kolanach albo wsadź do kieszeni. Podejdź do każdej sytuacji indywidualnie.

2. Zmień perspektywę, zrozum lepiej siebie i swoich partnerów.

Sporządź listę osób, wobec których czujesz się nieśmiały lub które Cię odrzucają. Następnie weź dwa krzesła i ustaw je jedno naprzeciw drugiego. Usiądź na jednym z krzeseł i wyobraź sobie, że na drugim siedzi pierwsza osoba z Twojej listy. Mów do tej osoby, możesz nawet krzyczeć i obwiniać ją o wszystkie swoje problemy spowodowane nieśmiałością. Następnie usiądź na drugim krześle i odpowiedz tak, jakbyś był właśnie tą osobą. Wróć na pierwsze krzesło i wyjaśnij, dlaczego czujesz się nieśmiały w obecności tej osoby. Następnie znów zmień krzesła i odpowiedz tak, jak Twoim zdaniem odpowiedziałaby ta osoba. Zmieniaj perspektywę. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć zarówno siebie, jak i swoich partnerów, a to jeden z najważniejszych kroków do świadomego działania w każdym kierunku.

3. Zagraj w grę „Gdybym tylko nie był nieśmiały”.

Przyjmij wygodną pozycję i zamknij oczy. Pomyśl o osobie lub sytuacji, wobec której wielokrotnie byłeś nieśmiały. Przypomnij sobie każdy szczegół – słowo, zachowanie. Teraz wyobraź sobie, co zrobiłbyś w tej sytuacji, gdybyś nie był nieśmiały. Co byś powiedział? Co by się stało? Wracaj do tego pozytywnego wyobrażenia codziennie przez tydzień, albo i dłużej. Twój mózg nie rozróżni, czy obrazy w Twojej głowie to wyobraźnia czy też rzeczywistość. Postaraj się te doświadczenia w możliwie pełny sposób wykorzystać w realnych sytuacjach. Z każdym doświadczeniem będziesz lepiej czuł, jak chcesz reagować i działać w oparciu o pojawiające się w Tobie emocje.

4. Zostań ekspertem.

Rozwiń umiejętność lub zostań autorytetem w dziedzinie, którą mógłbyś się podzielić z innymi w sytuacji społecznej. Bądź świadomy choć jednej cechy, z której inni mogliby korzystać, czerpać przyjemność, rozrywkę lub wiedzę. Możesz mieć szeroki zasób wiadomości, świetnie opowiadać historyjki, pisać arcyciekawego bloga, znać się doskonale na filmach, robić piękne zdjęcia lub być zapalonym sportowcem… możliwości nie mają granic.

5. Przyjrzyj się bliżej poczuciu własnej wartości.

Badania wskazują na istotną korelację między tymi zmiennymi: gdy poziom nieśmiałości jest wysoki, poczucie własnej wartości jest niskie, gdy poczucie własnej wartości jest wysokie, nieśmiałość przestaje istnieć (Pilkonis P.A. Standford University, 1976). Skoro masz do przeżycia tylko jedno życie, warto przeżyć je z wysokim poczuciem własnej wartości. Z uwagi na fakt, że nieśmiałość nie jest zdeterminowana fizjologicznie, może zostać nauczona i oduczona. Jest to Twój wybór, decyzja podjęta w Twojej głowie, a nie gdzieś w niebiosach.

6. Uczyń nieśmiałość swoim atutem.

Nawet jeśli powyższe metody nie przyniosą Ci spodziewanego efektu, zamiast dalej próbować przezwyciężyć lub ukryć swoją nieśmiałość, postaraj się odkryć sposób, jak może ona pracować dla Ciebie, a nie przeciw Tobie. Poszukaj ludzi podobnych do Ciebie, pomyśl, w jakiej branży lub na jakim stanowisku taka cecha może być atutem… bądź kreatywny i nie przepraszaj nikogo, że taki jesteś. Niech to będzie Twój wybór!

Wszystkiego dobrego w Międzynarodowym Dniu Osób Nieśmiałych i Dniu Ukrytej Miłości – dla wszystkich – tych mniej i bardziej nieśmiałych.

Podziel się...Email this to someoneShare on Facebook0Digg thisShare on LinkedIn0Share on Google+0Share on VKTweet about this on TwitterShare on Tumblr0Print this pagePin on Pinterest0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress