Jak zmotywować najbliższych w kierunku aktywności sportowej i pozytywnego spojrzenia na otaczający świat? (pytanie od Czytelnika Dobrej zmiany).

Dziś w centrum uwagi rodzina i jej zdrowie, szczęście i bystrość umysłu.

Wszystko to, co niesie z sobą tak prosta rzecz, jaką jest ruch. Jak zmotywować najbliższych w kierunku aktywności sportowej i pozytywnego spojrzenia na otaczający świat? Już w samym sformułowaniu tego pytania jest dużo mądrości. Wiele badań potwierdza bowiem, że aktywność sportowa często idzie w parze z pozytywnym spojrzeniem na świat. Osoby wysportowane to z dużym prawdopodobieństwem osoby zadowolone z siebie, sprawnie myślące, mające dużo energii na co dzień i z ufnością patrzące w przyszłość. Jak zatem zachęcić najbliższych – naszych partnerów i dzieci – do aktywności fizycznej i pozytywnego spojrzenia na świat? Oto 9 rad, które warto przetestować w swoim otoczeniu.

1.   Nie staraj się zmienić innych. Zmień najpierw siebie i spraw, aby inni brali z Ciebie przykład.

Jeśli będziesz uprawiał sport i będzie widać, że sprawia Ci to przyjemność, wpływa to dobrze na Twoje samopoczucie i zdrowie, najszybciej wywołasz pokusę, aby brać z Ciebie przykład. To samo dotyczy każdej sytuacji w życiu. Próba zmiany drugiej osoby prawie zawsze (jeśli nie zawsze) kończy się porażką. Nawet jeśli osiągniesz swój cel, osoba nakłoniona może mieć poczucie robienia czegoś wbrew sobie lub mieć żal, że nie akceptujesz jej taką, jaką jest. To zrodzi opór i wpłynie negatywnie na Waszą relację. Nie warto ryzykować.

2.   Skoncentruj się na zdrowiu, stylu życia i potrzebach Twoich bliskich (nie na ich wyglądzie).

Ryzykowne jest nakłanianie swojego partnera lub partnerki do sportu w celu nabrania smuklejszych kształtów. Jeśli przyświeca Ci ta motywacja, lepiej zachowaj to dla siebie. Twoja szczerość może okazać się zbyt bolesna. Twój partner lub Twoje dziecko mogą poczuć się zranione brakiem akceptacji lub też przestraszyć się Twoich oczekiwań. Ten sam efekt, choć bez ryzyka wzbudzenia negatywnych uczuć, wywołasz rozmową na temat Waszego zdrowia, stylu życia, oczekiwań i potrzeb. Ostatecznie to są przecież najważniejsze efekty ruchu.

3.   Połączcie wspólne wysiłki i sprawcie, aby aktywny czas był również czasem spajającym Wasze relacje.

Wspólnie zastanówcie się, jaki sport lubicie i jaką aktywność fizyczną możecie wykonywać razem. Ten punkt dotyczy szczególnie dzieci i ich rodziców. Sport może być doskonałą okazją do przeżycia rodzinnej przygody (np. podczas biegu rodzinnego, wycieczki po górskim szlaku lub… podczas tańca w klubie z naszym dorastającym nastolatkiem).

To również doskonała okazja do wspólnego nauczenia się nowych umiejętności (np. wakacyjne nurkowanie lub kitesurfing). Obraz rodzica w roli ucznia pokonującego swoje słabości bardzo pozytywnie wpływa na relację rodzic – dziecko. W końcu w większości przypadków to dziecko występuje w roli ucznia i miło czasem przełamać ten schemat.

Wspólne uprawianie sportu nie zawsze musi oznaczać uprawianie tej samej dyscypliny sportowej. Jeśli Ty lubisz biegać, a Twój partner nie ma (jeszcze) kondycji, aby dotrzymać Ci kroku, może jeździć obok Ciebie na rowerze. Możecie wspólnie wybrać się do siłowni, gdzie będziecie wykonywać różne ćwiczenia, ale w tym samym miejscu. Będzie Wam przyjemniej, a to ważny krok do sukcesu.

4.   Jeśli miłość do aktywności fizycznej chcesz zaszczepić w swoim dziecku, najlepiej zacznij to robić od najwcześniejszych lat.

Warto pamiętać, że dla dziecka zwykły plac zabaw jest doskonałym miejscem do ćwiczeń. Warto bywać tam codziennie, choćby było to tylko 20 minut. Regularny ruch na świeżym powietrzu to nie tylko zdrowie, ale i dobre nawyki, które zaowocują na przyszłość. To również okazja do budowania w dziecku pewności siebie, pokonywania lęków, przeszkód i odczuwania satysfakcji z ruchu.

Ruch to rozwój nie tylko fizyczny, ale i mentalny. Dzieci wysportowane mają przeważnie mniej problemów w nauce. Warto pozwolić dzieciom próbować swoich sił. Oznacza to zaniechanie okrzyków typu: „Tego nie rób, na to jesteś za mały, przewrócisz się, uważaj…” Lepiej mieć czujne oko i w razie potrzeby służyć pomocną dłonią niż budować w dziecku poczucie lęku przed próbowaniem swoich możliwości. Ta umiejętność przyda się w szkole, a także później, w dorosłym życiu.

Prezenty związane ze sportem również bardzo dobrze wpływają na pozytywne postrzeganie sportu.

5.   Jeśli masz starsze dziecko, nic straconego, tylko… nie pisz zwolnień z WF-u.

Częstym problemem dzieci w wieku szkolnym jest niechęć do brania udziału w zajęciach sportowych organizowanych w szkole. Jako rodzic możesz temu przeciwdziałać.

Zanim napiszesz zwolnienie, zbadaj temat. Gdy poznasz przyczynę niechęci Twojego dziecka do sportu, będziesz mógł znaleźć na nią środek zaradczy. Dzieci mające nadwagę lub po prostu kompleksy (naturalne dla pewnego wieku) często czują się źle na WF-ie. Mają poczucie, że są mniej wysportowane na tle grupy lub po prostu inne. Presja grupy u dzieci w wieku szkolnym jest bardzo duża. W takich okolicznościach możesz zorganizować swojemu dziecku dodatkowy, może nawet indywidualny ruch. Wyrównasz różnice w sprawności fizycznej i zapewnisz ruch w bardziej komfortowych dla Twojego dziecka warunkach.

Jeśli przyczyną niechęci są mało atrakcyjne zajęcia szkolne, zastanów się z innymi rodzicami i nauczycielem, jak można na to pozytywnie wpłynąć.

6.   Od czasu do czasu zorganizuj aktywność fizyczną spontanicznie.

Basen w środę, a tenis w poniedziałek sugeruje (zwłaszcza dzieciom) pewien obowiązek, zadanie do wykonania. Jeśli od czasu do czasu, choćby w weekend, spontanicznie wybierzesz się na przejażdżkę rowerową, pojedziesz w góry lub pójdziesz na basen, wpoisz w swoich bliskich przekonanie, że sport to rodzaj relaksu, zabawy i przyjemności. A o to przecież chodzi.

7.   Obserwuj siebie, swoje dziecko i partnera.

Róbcie to, co sprawia Wam przyjemność. Nie przejmuj się, gdy ulubione dyscypliny sportu często się zmieniają (szczególnie u dzieci). Podążajcie za Waszymi potrzebami ciała i ducha. Ruch powinien wiązać się z przyjemnością. Jeśli obawiasz się, że każdy wysiłek może być z początku trudny do zrealizowania, zaproponuj swoim bliskim metodę małych kroków (opisaną tutaj). To najlepsza metoda, aby oszukać własny mózg i zacząć uczyć go nowych, pożytecznych nawyków.

8.  Zastanówcie się wspólnie, jak najlepiej włączyć nowe aktywności do codziennego grafiku.

„Wolny czas” to dla wielu z nas coś nieznanego. Regularne wykonywanie każdego nowego zadania bywa wyzwaniem. Zanim wpiszecie nowe aktywności do grafiku, warto wspólnie z rodziną zastanowić się nad priorytetami i sprytnym organizowaniem czasu.

Szczególnie dzieci powinny mieć czas nie tylko na zajęcia z góry zaplanowane, ale i na czas wolny. Pozwoli im to na rozwój w nowych kierunkach, a także na naukę organizowania sobie czasu we własnym zakresie.

Być może jest coś, z czego z czystym sumieniem możecie zrezygnować, coś przyspieszyć lub podzielić się jego wykonywaniem z innym członkiem rodziny? Warto również przemyśleć, czy można coś wykonywać przy okazji innej czynności. Np. siłownia odwiedzana zaraz po pracy może skrócić czas spędzony w aucie. Mamy z dziećmi mogą poszukać aktywności fizycznej w klubach, w których organizowane są zajęcia dla mam z dziećmi. Być może zakup płyty z ćwiczeniami lub codzienna, mała, ale regularna dawka ćwiczeń jest rozwiązaniem dla najbardziej zabieganych osób.

Sposobem na ruch ostatecznie może być zrezygnowanie z samochodu w drodze do pracy lub szkoły. Przeważnie wystarczy poszukać sposobów, a nie… wymówek.

9.   Pozwól działać adrenalinie.

Wysiłek uzależnia. Jeśli poczujesz pozytywny przypływ energii po aktywności, wzmocnisz to dobrą relacją, poczuciem bliskości i optymistycznym spojrzeniem na życie, wówczas z dużym prawdopodobieństwem będziesz chciał ten stan powtarzać.

Oczywiście, stare nawyki wciąż mogą dopaść Cię i Twoich bliskich. I chwała za to. Bywają w życiu momenty, kiedy warto sobie odpuścić. W końcu sport ma być dla nas, a nie my dla sportu. Odpuszczenie to też okazywanie miłości dla zmęczonego ciała lub umysłu. Delikatne pozytywne wzmocnienie („Chodźmy dzisiaj na basen, na spacer, na rower, na plac zabaw”) po chwilach zasłużonego odpoczynku powinno jednak sprowokować Ciebie i Twoich bliskich, aby nie trwać w tym stanie zbyt długo. W końcu szkoda czasu. Życie mija i warto przeżyć każdą jego chwilę w pełni.

Powodzenia! Dbaj o siebie!

Podziel się...Email this to someoneShare on Facebook0Digg thisShare on LinkedIn0Share on Google+0Share on VKTweet about this on TwitterShare on Tumblr0Print this pagePin on Pinterest0

Komentarz do “Jak zmotywować najbliższych w kierunku aktywności sportowej i pozytywnego spojrzenia na otaczający świat? (pytanie od Czytelnika Dobrej zmiany).

  • Grudzień 13, 2015 o 11:11 pm
    Permalink

    Ciekawa strona. Prześlę adres do przyjaciół. Interesujących się dietą zapraszam do mnie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress